søndag 25. april 2010

Moteforvirring


Jeg har, som så mange andre, fått varme følelser for Vintage Stories hos KappAhl.
På fredag dro jeg derfor med meg to jenter (som hver gjennomgår forskjellige trassaldere) på klesshopping. 
Av og til er jeg så dum at jeg til og med overrasker meg selv. 
Når en har tretthetssyndrom (mildt et sådan, men likevel), er i ferd med å få feber, har akkurat sendt mannen avgårde på helgetur, skal jobbe begge formiddagene og forberede seg til jobb på kveldene, så BØR en bare forstå at prøverom med to små barn virkelig ikke er noen god ide.
Jeg visste det var dumt, men jeg dro altså likevel. Og tenkte at i dag, i dag er kanskje dagen hvor det skal gå bra. Og brukte vendinger som "nå skal vi kose oss, jenter", "kom, så tar vi en liten jentetur"og "nå skal vi finne fine kjoler og kjoler er gøy, dere". 


Selvfølgelig var det ikke dagen.
Yngstejenta fant raskt et forklede i to størrelser for stort. Som hun fikk på, og som hun så nektet å ta av. I tillegg fikk hun trevet til seg en slags Michael Jackson-hatt fra en utstillingsdukke, og nektet å ta den av.
Tilslutt løp hun hvinende ut av butikken, alarmene hylte og hakk i hæl fulgte storesøsteren med høye utrop som "nå kommer du her, jeg teller til tre!"og "hvis du ikke kommer hit med en gang, så får du ikke sutten din!" - og jeg sto litt rød igjen i butikken, og damene på femti som har fått småbarnstilværelsen på avstand og som nå kan si ting som "å, så herlige barna er"og "disse årene er de beste årene i livet ditt", skulte på meg og lot meg forstå at de også forsto at femåringens utrop var et ekko av min svake oppdragelse. 

Vel, vel. Alarmen ga seg til slutt. Den må jo gjerne det. Femtiåringene kunne gå tilbake til brystholder-reolen sin (det er min litt svake og lett gjennomskuelige hevn for "uff, for en dårlig mor"-vibbene de sendte meg), og jeg fikk rasket med meg et utvalg vintageklær.


Masse til ungene, og et skjerf til meg. Et jeg heiv på i ren desperasjon over at jeg heller ikke denne dagen fikk kjøpt noe til meg selv.

Men det jeg egentlig skulle skrive om, det var at jeg blir litt forvirret over moten.


Kjolene jeg kjøpte til jentene, var nemlig ikke kjoler, men forkleder. Jeg ble kjempeglad da jeg så at det fantes et likt skjørt til meg, men da jeg kikket nærmere på det, så var det også et forklede.
Og det eneste klesplagget jeg prøvde, var en gul skjorte, som når jeg fikk den på, viste seg å være en blanding av morgenkåpe og gammledame-skjorte.
- "Er dette en morgenkåpe eller en skjorte?" spurte jeg en av damene som jobbet i butikken. (Det er jo helst damer).
- "Hm... Nja. Vi har diskutert det. Og vi er faktisk ikke helt sikre. Kanskje ville jeg brukt den hjemme på morgenen før en går på jobb, eller kanskje litt på kvelden når en er hjemme", sa hun. Med tonnevis av usikkerhet i stemmen.


Jeg kjenner jeg blir så usikker av sånt, jeg. Er det plutselig fint med forklede på? Og når bruker en det? På jobb, hjemme, på byen, på stranda? Og hva bruker en under? (Ja, ser for meg at besvarelsen på dette spørsmålet avhenger litt av hvem en spør...)

Og bruker en morgenkåpe på jobb?
Sender en ut feil signaler, da?

Kjære vene. Ikke vet jeg.
Men to ting vet jeg:
1: Neste gang skal ikke barna være med på handletur.
2: Da de i dag sprang rundt i forkleder og mammalukker, så var de verdens søteste. Og jeg glemte alle trassalderfrustrasjoner.
Så nå skriver jeg for å huske. Slik at jeg kan bli klok av skade. 

14 kommentarer:

  1. de var iallefall utrolig søte der de satt i kirka idag.. Helt nydelige ♥

    Håper dagen har vært bra!! Tenkte på deg ♥

    Kaffe imårra som avtalt??

    Klem

    SvarSlett
  2. Hehe...ser for meg den der "teller til tre, ellers...", jeg får stadig den slengt tilbake av eldstejenta her også...og som regel i situasjoner hvor det ikke akkurat er til min fordel.... :(

    Men må si meg enig med Janne, dere har noen utrolig nydelige jenter!

    Også skriver du helt fantastisk - kjempegøy å lese!

    Klem

    SvarSlett
  3. Ho, ho, ho, herligheten. Og under forklærne har de selvfølgelig Hello Kitty genser og glitretights....

    SvarSlett
  4. Hm, jeg tror morgenkåpe på jobb kan passe til Lys Våken-arrangementer og liknende. Ellers... neei. Jeg har tenkt å ha på mitt ny-brukte forkle når jeg baker (hver gang når, ikke den gang da, for jeg har tenkt å bake mer, altså), men da med kjole under. Tror du ikke det er en god ide? Ellers er det fullstendig shoppestopp for min del... i alle fall sånn nesten.

    SvarSlett
  5. Åshild: Jeg hadde ditt forkle i tankene da jeg skreiv:) (Siden bloggen er mitt FRISTED (tjoho) sjekket jeg ikke forkle i ordboka før jeg publiserte. Men tenkte pytt, pytt. Så skrev det da kanskje altså feil. Men, men...)

    Men for noen år siden så jeg ei jente, og ble litt overrasket over at hun hadde glemt å ta på seg bukse, men bare gikk i hotpants og stor bluse. Så viste det seg at det visstnok var mote. Og nå kunne jeg gjort det samme. Utenom at jeg ikke tør å vise meg så mye i hotpants, da...

    Så bare vent dere, om noen år gr vi alle rundt i små forkleder med blondetruser under. Eventuelt mammalukker. Og da er det ingen som reagerer på det.

    Har sjekket med min mann. Det høres visst helt OK ut for han. Ha, ha!

    Linda og Janna: Takk, takk. Jo, de var jo litt søte, om enn noe VEL blomstrete:)

    Elisabeth: Joda, det var visst en kittygenser i aksjon også. Men ingen glitretights. Det gir meg assosiasjoner til discojenter fra 80-tallet. Og det vil jeg ikke at barna skal assosiesres med... Vil da heller at jentene skal gå i Marikkenklær:)

    SvarSlett
  6. Fiint innlegg dette! jeg ler!
    Høres ut som en fin shoppingtur:)

    Ønsker deg en god uke.
    Klem Vivian

    SvarSlett
  7. He he, ja ikke vet jeg, morgenkåpa så da vitterlig ut som en morgenkåpe, men kanskje blir det bedre med forkle på?;)
    Jentene ble sikkert superskjønne i sine forklær iallfall, jeg rasket også med meg et par plagg til minstemor derfra, de hadde jo masse fint! Men så kom jeg hjem og fant ut at hun har da allerede tre skjørt med strikkajakker som passer til, så da ble skjørtet og strikkajakka i posen returnert. LITT fornuft er da tillatt av og til, for ikke å snakke om at jeg plutselig innså at jeg skal på shoppetur til Ålborg på fredag, og sikkert kom til å finne et og annet til henne der også;)
    Håper du får danskegave også! Alt ER billigere i Danmark, altså!!!;) Du skjønner, vi (jeg?) kjøpte det barnesettet du viste med kjøkkenmaskin og muffinsfat osv. i innlegget under (+ at jeg kjøpte brødrister-settet og komfyren også), og vi betalte litt over 1000,- for alt! (Skal kanskje ikke si at jeg kom over en butikk som skulle stenge, og derfor solgte ut alt til halv pris?)
    Og vittig at du hadde sengesett i samme stoff som jeg viste, som liten:) Bare si fra hvis du vil selge det, altså!!:)
    Ha en fin uke! Klem B:)

    SvarSlett
  8. He, he, he.. ja ikke lett å følge med på "all mote" en ting er sikkert stoffet var fint på plaggene men om det er morgenkåpe eller skjorte?? ..hmm... flere alternativer??

    Hørtes ut som litt av en handletur. ha, ha.. ser det for meg.. Håper skjerfet du fikk med deg var fint da. (:

    Ønsker deg en strålende uke. Klem

    SvarSlett
  9. Så festlig du skriver! Jeg kan LETT se for meg denne handleturen! Jeg håper du kan le av den nå ;)

    Jeg tviler ikke et sekund, forkle uten annet en ei bestemortruse under er jo nødt til å bli mote! Det er jo så mye annet som liksom skal være mote, så hvorfor ikke!

    Ha en FLOTT uke :)

    SvarSlett
  10. Du gleder meg mye med dine velskrevne og herlige innlegg! Det venter en utmerkelse til deg hos meg:)

    SvarSlett
  11. Hehe, bra skrevet! Følte jeg stod og kikket på dere fra bak et klesstativ:)

    SvarSlett
  12. Hei der, takk for tips om maya -ja da blir det nok en tur ut på øya på meg. Så spennede og gøy!
    Fant du noe fint på byturen din i går da? Og fornøyd med brillene??

    Trettiårsdag, er det du som snart fyller år?
    Ønsker deg en fiiiiiin dag.

    Klem

    SvarSlett
  13. Hei :) Var en fugl som kvitra at du skreiv blogg :) Du skriver kjempebra, så bra at eg lurer på om eg skal tipse Kamille eller noe i den duren.Koser meg når eg leser innleggene dine :)

    Mvh hilsen Randi Rustad

    SvarSlett
  14. Frk Rustad! Så GØY! Enda kjekkere å skrive når du leser:)
    Hils masse til den lile fuglen. Vi sees om ikke så alt for lenge! Gleder meg masse til å se både deg og fuglen!

    SvarSlett