fredag 19. mars 2010

Den skal tidlig krøkes...


..som skal leve opp til andres drømmer...




For tiden blir det skrevet mye om den nye "husmordrømmen". Jeg beundrer enhver som velger dette. Og lurer på om omgangssyke og klesvask er tatt med i beregningen når Aftenposten betegner husmortilværelsen som "vår tids yoga".
Vel, min mann, som selv hevder å være bedagelig (og latent lat) anlagt, prøver å skufle døtrene inn på en annen vei...





Han mener det er viktig å starte påvirkningen tildlig, og en kveld bestemte han seg derfor for å prate litt med femåringen om utdanning. Siden begge foreldrene bare har endt opp med en haug med humanistiske fag som ikke kan brukes til allverdens, har han sett det som nødvendig å peile barna inn på den brede og litt mer økonomisk trygge vei.




Ja, når du blir stor, så vil du nok flytte vekk og studere på universitet”, sa han. (I følge mors utdanning skal hun nå være i stand til å radbrekke retotikken og maktdiskursen i denne setningen).

Kanskje har du lyst til å bli lege eller advokat?”, fortsatte han.
Hva gjør en advokat, da?” spurte datteren.
De hjelper folk som har problemer. Og så jobber de mye med papirarbeid”, forklarte han mens han ryddet vekk noen Pet Shop fra den kommende stjerneadvokatens dyne.
Å, ja”, sa hun som på lik linje med sin mor er en åpensinnet blondine i sin beste alder.
Har du jobbet som advokat, da, pappa?
Nei, jeg kan nok ikke sånn, jeg.
Men du er jo så flink til å brette papirfly!”




Lillesøsteren anses å fremdeles være for liten til å være åpen for denne type påvirkning, så hun får fremdeles frie tøler innen husmorleken.
Så får vi heller passe på å fryse ned noen av muffinsene, slik at vi har noe å leve på når studielånet igjen forfaller.




(Det er ikke så mye som skjer her inne for tiden. Men det skal ta seg opp nå!)

5 kommentarer:

  1. hehe.. det er godt han kan brette papirfly :O))
    Så koselig hilsen inne hos meg, jeg er ubeskrivelig takknemlig for gaven!! Den fineste jeg har fått på lenge..ehh.. fikk diamant etter Sarahs fødsel.. men en god nr to!!

    Gleder meg til imorgen vennen!! Bare vi fire!! Satser på at begge jentene sover som stein ♥

    Ha en flott fredagskveld, her er det taco og gullrekka.. satser på at jeg holder ut til kl ti..hehe..

    Du er best!!

    Klem ♥

    SvarSlett
  2. Send de hit så skal jeg forvandle de jentene til ingeniører.

    Hurra for liv på bloggen! Gleder meg til nye innlegg.

    God helg.
    Klem

    SvarSlett
  3. Smarte jenter klarer å beholde blondinen i seg selv når de når toppjobben. Man kommer langt med å kaste på håret og stille spørsmål som får andre til å føle seg smarte!

    Likte forresten kakefatet ditt. Smart å stable kopper med fat imellom! Hilsen ei som ennå ikke har kommet så langt som å kjøpe stettkakefat.

    SvarSlett
  4. Ja, men kan du ikke bare komme og få et av mine, Gunnhild-? Jeg har jo ikke plass til to:) Eller så kan du ta med kopper og fat og superlim fra meg - og lage selv:)
    Ja, hurra for frisøren! Nå ser jeg naturlig blond ut igjen - og er klar for å smile når du kommer på kontoret med kamera!!! ha, ha:)

    SvarSlett
  5. det er viktig at jentene krøkes tidlig, enten til å bli husmødre eller masterstudentinner! eller en kombinasjon av begge!
    Søte er de i hvert fall!
    Gøy med oppdatering Karen!
    -Line-

    SvarSlett