søndag 2. mai 2010

Sjørøverstreker



Vi lever i et rosa univers her i gården. Kun avbrutt av lyseblått, lavendel og småblomstrete mønster. (Og det kan vel ikke sies å være spesielt maskuline unntak.)
Begge barnerommene er preget av rosa, rosa og enda litt rosa.

Men vi har ett hederlig unntak i huset. Han heter Kaptein Sabeltann (noen må snart gjøre noe med det navnet, forresten. Små barn har unektelig en tendens til å utelukke bokstav nr 3, 4 og 5 når de skal snakke om nettopp denne sjørøveren...)

Minstejenta er en av Terje Formoes trofaste fan. Forelskelsen startet i sommer, da den gamle kapteinen entret Dyreparken. Jeg stålsatte meg for ville hyl fra hun som pleier å være redd for det meste. Istedenfor var det kjærlighet ved første blikk. Ikke vet jeg hvordan sjørøvere (eller Formoe, for den saks skyld) har det til vanlig, men jeg tviler på at det er hver dag det står jenter på knappe to år og sender slengkyss til dem i fleng.


Siden har jeg hørt på Sabeltann hver eneste dag. Og sett på filmene. De med alle hakkene...
Og til jul ønsket hun seg ikke annet enn Den Sorte Dame. Vi er like svake for ønskene hennes, som det Anne Anka er for rike menn, så hun fikk selvfølgelig skipet sitt. Båten ble pakket opp som gave nummer tre. Begeistringen var stor, og etter gaven var åpnet, løftet hun hånden bestemt opp og sa "nok!" Hun hadde fått det hun ville, og var ikke interessert i flere pakker.


Nå har hun arvet Sabeltann-genseren fra storesøsteren. Jeg fikk svigermor til å strikke en til henne med Den Sorte Dame på, men i rosa. Og når genseren pakkes fram igjen, dukker det også opp et nydelig sjørøverminne...


Storesøsteren var svært stolt, da hun som 3,5-åring troppet opp hos dagmammaen i rosa Sabeltann-genser. Hennes beste venn og innbitte sabeltannfan ble helt henført av den rosa sabeltann-genseren. Og han så på min datter med stjerner i øynene, før han med verdens søteste og mest oppriktige smil, sa:
"Kan æ ta på kanonane dine?"

Den lille sjørøveren...

(Den som ser litt mer nøye på bildet av Sabeltann-genseren, vil se at den er mer enn godt brukt:)

12 kommentarer:

  1. HA HA HA.. kongekommentar!!!

    var det koselig ute i det fri idag?? du var kjempeflink i formiddag ♥

    Klem

    SvarSlett
  2. Utrolig morsomt!!!! Alltid gøy å lese her oss deg. Og takk for fine kommentarer hos meg. Ønsker deg en fin uka i sola!!

    SvarSlett
  3. Lo jo inderlig godt i første omgang, av lipglos og søndagshårvask, men det ble jo ikke 'bedre' av dette:) Herlige unger altså, og SÅ bra at du skriver dette ned, for HALLO, for en skatt!!

    Ha ei nydelig god og rosa uke.
    God klem fra meg.

    SvarSlett
  4. Hahahahaha!!!! Flire mæ ihjæl!!! :D

    Heldigvis er rosa veldig pent på små jenter. Her i huset går det naturlig nok mest i blått, men jeg har funnet ut at lilla ikke er så dumt på gutter heller. Så nå saumfarer jeg både gutte- og jentehyller etter fine lilla klær. Ikke si noe til sønnen min om at jeg fant den nyeste genseren hans på jenteavdelingen pliiiis. ;)

    Hilsen Kein Satann!!!! Bø!

    SvarSlett
  5. Hehe... moro med sabeltann. Jenta vår har akkurat fått sansen og synger sangen så fort hun ser noe som ligner en sjørøver:) Interessen vil neppe avta!
    Vi hadde en fin tur i parken i dag, og skal igjen også neste søndag. Men så tror jeg at vi tar en pause:) Begynner å bli mye folk nå.
    Ha en herlig mai-uke. Klem

    SvarSlett
  6. Hahahaha..."kan æ ta på kanonane dine"!!! DET er et minne som må dveles ved i konfirmasjonen!! ;-) Unger altså, de har de mest fantastiske kommentarer!

    Nå er jo Linnea ganske mye yngre enn dine jenter. Men jeg stålsetter meg for dagene som kommer med Hello Kitty og annet knall-rosa. :-) Sa(bel)tann-genseren er jo et herlig feministisk innslag! Som tatt rett ut av dine studiedager...eller?? ;-)

    SvarSlett
  7. Hihi, sabeltann perioden er over for denne gang her i huset.. enn så lenge. Det er ikke like stas som det var da junior var litt yngre, da kunne han sangene og dansetrinnene. Kjempe artig. Og vi har fått med oss forestillingene hver sommer, etter han fylte 2. Det er stas med det natt forestillingene både for store og små.

    Søtt med rosa sjørøver genser!
    Ha en herlig maiuke, vennen.
    Klem fra meg

    SvarSlett
  8. Sabeltann har fulgt oss siden 2004. Småpikene er minst like ivrige som storebroren;-) Flirte godt av kanonspørsmålet. Absolutt noe som må gjemmes til konfirmasjonstalen!

    Fin blogg, forresten!

    SvarSlett
  9. Ja, den kommentaren glømmer me aldri. Den skal ikkje bare fram i konfirmasjonstalen, men også i bryllupstalen. Hilsen svigermor.

    SvarSlett
  10. Hei vennen, Ikea bryllupsbilde? hmm nei det har jeg ikke sett. Hvor finner jeg det.. (:

    Nå hagler det som bare det her på øya.. sukk. Så takk for værvarsel -må jo passe på de stakkars trærne mine. hihi..

    Ja en kommer stadig over nye tips og ideer når det gjelder bryllup. Jeg skulle fått lagt ut brudekjolen for salg for finn.no men først må den vel få en rens...? Renseriet er ikke akkurat en plass jeg besøker titt og ofte så kjenner at det er litt tiltak å komme seg dit.. Hihi..

    Ønsker deg en herlig dag.
    Klem

    SvarSlett
  11. For noen herlige bilder -takk for linken! Kjente igjen noen av varene men ellers var det fryktelig lite som minnet meg om ikea over de bildene. GØY.

    Klem

    SvarSlett